Písať do nekonečna o požiadavkách dopravcov nemá zmysel. Všetci ich poznáme a tí, ktorí nie, prosím, vyhľadať včerajšie vydanie denníka SME, tam by o tom malo byť celkom dosť. Relevantnosť požiadaviek už bola tiež hodnotená na x-krát a to z oboch táborov, tak Ficového, ako i dopravného. Napokon sa ukázalo, že váha argumentov dopravcov bola zrejme vyššia a Fico, tušiac, že mýto mu môže v júni 2010 spôsobiť nemalé vrásky na jeho volebnom výsledku napokon ustúpil. Veď, čo už je to za krajinu, kde sa musí upchať celý štát, aby sa niečo dosiahlo..To Fico napokon, aj keď sa tak na prvý pohľad nezdalo, pochopil.
Dnes však znie otázka nasledovne: Splní skutočne náš premiér to, čo sľúbil alebo sa 1.februára dočkáme ďalších, možno ešte väčších štrajkov? Je otázne, či išlo len o zúfalý ťah z jeho strany, otupiť dopravcov aspoň na chvíľu a tak odpútať pozornosť od mýta, alebo išlo skutočne o pravdivé vyhlásenia. Aj keď prax hovorí niečo iné, nám zostáva nateraz Ficovi len veriť (smiech). Však on už si svoje zlízne, keď náhodou niečo nedodrží.
Mňa zaujala však jedna vec. Ako rýchlo sa dokáže zmeniť postoj v podstate najvyššieho štátnika behom niekoľkých dní pod tlakom verejnej mienky. A to je vec, ktorú by si Slovensko malo zobrať k srdcu. Po dlhej dobe sme totiž zistili, že ak sa skutočne spoja sily za dobrú vec, tak to môže výjsť a ani Fico tomu nezabráni. Samozrejme, to všetko za predpokladu, že k splneniu avizovaného skutočne dôjde, ale predpokladajme to.
Možno nie zaujímavejšie, ale minimálne paradoxnejšie (aj keď vzhľadom na súčasnú realitu ani veľmi nie..) dnes vyznievajú reči Vážneho a jemupodobných o "takmer excelentnom" mýte. Ľubo dostal na hubu od vlastného šéfa a je rád, že je rád. Zreprodukovane, excelentné mýto je podľa Vážneho asi vtedy, keď polovica Slovenska trúbi a napokon sa tej polovici aj vyhovie, čím sa chyby pripustia takmer vo všetkých námietkach. To je prosím excelentné mýto. Ak by to mýto bolo urobené skutočne excelentne, to by som chcel vidieť tie prívlastky, slovenčina hádam také adjektíva ani nemá..
Aj keď šéf napokon šéfika podržal a povedal, že rozbehol obrovské PPP projekty a výstavbu nového terminálu na bratislavskom letisku, čo mimochodom, je vraj dôvod prečo ho nemáme chcieť odvolať, tak aspoň vieme, čo za nekompetentného šaška to vlastne rezort MDPT má. Nehovoriac o tom, že ten, kto čo len trochu sleduje vývoj dopravnej infraštruktúry na Slovensku, musí vedieť, že tie "obrovské PPP projekty" síce sú obrovské, ale akurát tak tunely štátnej kasy, rozumej peňazí občanov. Vážny a spol. totiž do dnešného dňa rozostavali reálne tak málo úsekov diaľníc (za to na papieri už prepojili Slovensko 10x), že onen povestný Dzurindov útlm výstavby v 1999-om roku je v tomto svetle v podstate stavebný zázrak a prekonanie všetkých rekordov. Áno, je to tak. Za Fica sa diaľnice stavajú ešte pomalšie...A ak už sa predsa len tie nešťastné PPPčká rozbehnú, tak pán Boh ochraňuj generácie, čo to budú splácať. Lebo rozbehnúť akýkoľvek PPP projekt dokážem aj ja sám, aj vy..otázna je však efektivita a kvalita. Na rozdiel od Vážneho však nesedím v kresle ministra a teda ak sa niečomu nerozumiem, nerobím to. Holt, na Slovensku je prax vskutku iná.
Záver..
Dopravný chaos a štrajky UNAS nám teda priniesli niekoľko poznatkov:
1, Stačí trochu pritlačiť na Fica relevantnými prostriedkami a on povolí, ak nepovolí, uvidí, čo nevidel (nechcem byť hovorcom UNAS, ale domnievam sa...)
2, Ako málo stačí na to, aby sa z excelentného mýta stala fraška
3, Ako málo stačí na to, aby sa našli riešenia (zníženie spotrebnej dane na naftu atď.), keď sa nájsť musia
4, Absolútne sa potvrdilo, že Vážny a spol. závadzali a klamali, čo svojimi sľubmi dopravcom nepriamo priznal aj Robert King (TA3 rules!)
5, Donaha sa odkryla zlodejská spolupráca tejto vlády s J&T a ďalšími "žralokmi na trhu"
6, Už to nie je len Miklošova téza na ukradli.sk .. Už je to fakt. Dnes môžeme konštatovať, že Slovensko na tomto mýte prišlo reálne o minimálne 6 až 7 miliónov EUR (ako som písal inde - 1 hokejový a 1 futbalový štadión v BA, na ktoré vraj nie sú prachy)..výsledok je však ešte žalostnejší...za tie nekresťanské peniaze nemáme ani fungujúci systém..